بازی اون یک کلاه نیست (چی کادو!)
That's Not a Hat
هدیههایی بدهید که ممکن است (یا ممکن نیست) دقیقاً همان چیزی باشند که میگویید.
هدیههایی بدهید که ممکن است (یا ممکن نیست) دقیقاً همان چیزی باشند که میگویید.
بازی اون یک کلاه نیست (That's Not a Hat) یک بازی خندهدار و تعاملی است که در آن بازیکنان باید با استفاده از حافظه و تواناییهای گفتاری خود، دیگران را قانع کنند که شیءی که در دست دارند همان شیء مورد نظر است، حتی اگر نباشد! این بازی به شدت بر پایه توانایی بازیگران در متقاعد کردن دیگران و همچنین حافظه کوتاهمدت آنهاست.
این بازی توسط کسپر لپ طراح بردگیم دانمارکی طراحی و توسط ناشر معروف کره ای Korea Boardgames منتشر شده است.
شروع بازی: هر بازیکن یک کارت شیء دریافت میکند. کارتها به گونهای طراحی شدهاند که شیءهای مختلفی مانند کلاه، توپ، عروسک و غیره روی آنها وجود دارد.
نوبت بازی: در هر نوبت، بازیکنی که نوبت اوست، کارت شیء خود را به یکی از بازیکنان دیگر میدهد و میگوید: "این یک [شیء] است" (مثلاً "این یک کلاه است"). بازیکن دیگر باید تصمیم بگیرد که آیا این ادعا درست است یا نه.
قبول یا رد کردن: اگر بازیکن تصمیم بگیرد که ادعای بازیکن درست است، کارت را میپذیرد و بازی ادامه پیدا میکند. اگر بازیکن تصمیم بگیرد که ادعا نادرست است، کارت را برمیگرداند و بازیکن اصلی باید نشان دهد که آیا شیء درست است یا نه.
امتیازدهی: اگر بازیکنی اشتباه کرده باشد، یک امتیاز منفی میگیرد. بازی تا زمانی ادامه پیدا میکند که یکی از بازیکنان به یک تعداد معیّن از امتیازهای منفی برسد و در این زمان، بازیکنی که کمترین امتیاز منفی را دارد برنده بازی خواهد بود.
حافظه قوی: بازیکنان باید بتوانند به خوبی به خاطر بسپارند که چه شیءهایی در بازی وجود دارد و توسط چه کسانی رد و بدل شدهاند.
توانایی دروغ گفتن: بازیکنان باید بتوانند با اطمینان و قاطعیت دروغ بگویند و دیگران را قانع کنند که شیء مورد نظر واقعاً همان چیزی است که میگویند.
شناسایی دروغ: بازیکنان باید بتوانند به خوبی دروغهای دیگران را شناسایی کنند و زمانی که مطمئن هستند ادعایی نادرست است، آن را رد کنند.
مزایا:
سرگرمکننده و خندهدار: بازی اون یک کلاه نیست به شدت سرگرمکننده و خندهدار است و باعث ایجاد لحظات خوش و خندههای بیپایان میشود.
تعامل اجتماعی بالا: این بازی نیازمند تعامل و گفتوگو میان بازیکنان است که باعث تقویت روابط اجتماعی میشود.
زمان بازی کوتاه: بازی در مدت زمان کوتاهی قابل انجام است و میتواند به عنوان یک بازی سریع در میان جلسات طولانیتر مورد استفاده قرار گیرد.
معایب:
نیاز به حافظه قوی: برخی از بازیکنان ممکن است در به خاطر سپردن شیءها و موقعیتهای مختلف مشکل داشته باشند که میتواند تجربه بازی آنها را تحت تأثیر قرار دهد.
احتمال نارضایتی: اگر بازیکنی نتواند به خوبی دروغ بگوید یا دروغهای دیگران را شناسایی کند، ممکن است احساس نارضایتی و ناکامی داشته باشد.
بازی اون یک کلاه نیست؛ یک بازی جذاب و مفرح است که نیازمند حافظه قوی و توانایی متقاعد کردن دیگران است. این بازی میتواند لحظات خوش و خندهداری را برای شما و دوستانتان به ارمغان بیاورد و روابط اجتماعی شما را تقویت کند. اگر به دنبال یک بازی سریع و سرگرمکننده هستید، این بازی گزینهی بسیار خوبی خواهد بود.
کارتهای شیء (با تصاویر مختلف مانند کلاه، توپ، عروسک و غیره)
کارتهای امتیاز منفی (در صورت وجود)
تمام کارتهای شیء را به خوبی بُر بزنید و در یک دسته قرار دهید.
اگر بازی شامل کارتهای امتیاز منفی باشد، آنها را نیز آماده کنید و در کنار زمین بازی قرار دهید.
به هر بازیکن یک کارت شیء به صورت مخفیانه بدهید. بازیکنان نباید کارت خود را به دیگران نشان دهند.
باقی کارتهای شیء را به صورت یک دسته در وسط میز قرار دهید.
یک بازیکن به صورت تصادفی برای شروع بازی انتخاب میشود.
نوبت بازی:
بازیکنی که نوبتش است، کارت شیء خود را به بازیکن دیگری (بازیکن هدف) میدهد و میگوید: "این یک [نام شیء] است" (مثلاً "این یک کلاه است").
پاسخ بازیکن هدف:
بازیکن هدف باید تصمیم بگیرد که آیا ادعای بازیکن درست است یا خیر.
اگر بازیکن هدف قبول کند، کارت را میپذیرد و بازی ادامه مییابد.
اگر بازیکن هدف رد کند، کارت را برمیگرداند و بازیکن اصلی باید نشان دهد که آیا ادعایش درست بوده یا خیر.
امتیازدهی:
اگر ادعای بازیکن اصلی نادرست باشد و بازیکن هدف به درستی آن را رد کرده باشد، بازیکن اصلی یک امتیاز منفی میگیرد.
اگر بازیکن هدف اشتباه کرده باشد و ادعای بازیکن اصلی درست بوده باشد، بازیکن هدف یک امتیاز منفی میگیرد.
پایان بازی:
بازی تا زمانی ادامه پیدا میکند که یکی از بازیکنان به تعداد معیّن امتیازهای منفی برسد (معمولاً 3 یا 5 امتیاز منفی).
بازیکنی که کمترین امتیاز منفی را دارد برنده بازی خواهد بود.